galuska x plášťovka
Praha, Klatovy
Šewy 14.05.2008 16:40:21
Víte někdo o nějakém podstatném rozdílu mezi uvedeným „obutím“ co se týče tlaku a valivého odporu? Případně jaké máte zkušenosti a co by jste doporučili. Momentálně jezdím pláště a chápu, že na galusku potřebuju spešl ráfek. A taky by mě zajímalo jak se opravují po defektu. Z dřívějších dob vím, že se galuska rozešila, zalepila ta vnitřní duše a zase sešila. Je to podobné?
Brno
rk 14.05.2008 17:07:40
Tlak a valivý odpor je stejný, závisí na značce a typu. Plášťovka je kompromis. Jedinou výhodou oproti plášťům je nižší valivý odpor díky většímu plnícímu tlaku ( podle typu až 15 barů místo 8 ). Galuska stejné kvality má navíc nižší hmotnost, ráfek pro galusky také bývá lehčí, protože není namáhám tlakem vzduchu jako u plášťů. Galuska umožní i při úplném defektu pomalou jízdu, protože je přilepená k ráfku. Na kratších okruzích tak lze jet bez rezervy a v depu měnit celé kolo.
Opravy galusek a plášťovek jsou stále stejné. Odlepit tkaloun, rozpárat, zalepit duši, sešít a přelepit. Teoreticky. V praxi je to dost fuška a nikdy se mi nepovedlo sešít galusku tak, aby se nezdeformovala, aby pak v místě opravy nebyla užší nebo širší a zůstala vodotěsná ( kvůli písku, který se s vodou může dostet dovnitř a prodřít duši ). Chce to dost cviku se správným utažením nití. Na závod bych si opravovanou nevzal.
Plašťovky mají smysl pro rovinaté závody, pokud nemám peníze na extra galusková kola. Na trvalé ježdění je to zbytečně drahé oproti plášťům, přehazování zase zabere dost času.
Jecminek.Maselnik 14.05.2008 20:56:47
jsem si skoro jistý, že se plášťovky nešijí. Tufo (jejich jediný výrobce na světě) vyrábí lepící tmely. Názory na jejich účinnost poměrně liší a oscilují mezi úplně na pendrek po boží:-). Věřím, že u pomalého defektu můžou fungovat. Nějaký čas jsem nad nimi přemýšlel, ale nakonec zůstal u plášťů. Nechce se mi pořizovat závodní kola a duše je rozhodně skladnější než galuska. Pozn. co se týče pomalého dojetí při defektu, tak tady si myslím, že efekt není ani tak v nalepené galusce jako spíše v tom, že galuskový ráfek nemá zývšené okraje, jako plášťový, které se jízdou na prázdném plášti zničí.
sam 14.05.2008 21:09:04
[quote=rk]… Galuska umožní i při úplném defektu pomalou jízdu, protože je přilepená k ráfku. Na kratších okruzích tak lze jet bez rezervy a v depu měnit celé kolo. …[/quote] Ve všem ostatním OK a souhlasím, ale chci se jen zeptat. Již jsi jel na galusce s plným defektem ? Já jsem měl na „silničce“ vždy jen galusky, protože palcové pláště byly nedostatkovým zbožím, nehledě na vhodné ráfky a nedovedu si představit takovou jízdu na prasklé galusce.
Brno
rk 16.05.2008 07:40:07
[quote=sam][quote=rk]… Galuska umožní i při úplném defektu pomalou jízdu, protože je přilepená k ráfku. Na kratších okruzích tak lze jet bez rezervy a v depu měnit celé kolo. …[/quote] Ve všem ostatním OK a souhlasím, ale chci se jen zeptat. Již jsi jel na galusce s plným defektem ? Já jsem měl na „silničce“ vždy jen galusky, protože palcové pláště byly nedostatkovým zbožím, nehledě na vhodné ráfky a nedovedu si představit takovou jízdu na prasklé galusce.[/quote] Jel, vždy zadní, jen nějaké 3 kilometry, rychlostí 10km/h, ale lepší než chůze po kufrech nebo s tretrami v ruce. Před dvaceti lety nic jiného než galusky pro sportovní kola nebylo. Pokud jsem píchnul galusku, kterou jsem nehodlal opravovat, mohl jsem opravu nechat „na doma“, ne v dešti na silnici. Rezervu jsem měl jen jednu a defekty rozlepujících se galusek favoritsport v dešti byly běžné. Druhý defekt opravené galusky už nebylo jak opravit. Přední kolo, sjezd, nerovnosti, karbonový ráfek…to je asi lepší nasadit rezervu, pokud nějaká je. Jízdou bez rezervy jsem měl na mysli okruhové závody. Na prázdném plášti nesmím jet raději ani metr, ustřihnul bych ventilek duše a zničil ráfek.
sam 16.05.2008 08:32:58
To jsem asi měl větší štěstí, protože jsem za prvé měl celkem asi jen 3 nebo 4 defekty a vždy jen jeden za jízdu, takže jsem prostě vyměnil galusku a to je práce tak na dvě, tři minuty i s nafouknutím, když člověk trochu pospíchá. Ta galuska musí být snad i po těch 3km zničená, nebo bych si ji asi moc netroufl dál používat.
Brno
vl001 16.05.2008 08:45:12
Já jsem měl jednou defekt galusky v docela prudkém sjezdu. Nedobrovolně jsem jel na zcela prázdné galusce víc než kilometr, počínaje rychlostí 70km/hod až do doby, kdy se mi konečně podařilo zastavit. Galuska na hadry, já úplně zelený. Nevím, jak by to dopadlo na pláštích. Teď jezdím pláště :)
Praha, Klatovy
Šewy 16.05.2008 13:13:48
Naprosto stejně. Prořízl jsem plášť v podobné rychlosti a během 5 sekund předek prázdnej a lítal jsem po silnici od strany ke straně než jsem to zastavil. Ještě dalších deset minut jsem se klepal, brrrr..... Vypadá to, že až budou prémie tak zkusím na závody ty plášťovky. A kdyby se povedl nějaký pěkný kšeftík tak pak by došlo na nový závodní kola, ale asi i u nich zůstanu u plášťů a plášťovek.
Praha, Klatovy
Šewy 20.05.2008 13:17:06
Zrovna jsem koukal, že se na silničku dělají u bezdušový pláště. Má někdo zkušenost?
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.